Hvordan bygge hjemmestudio for fotografering

Mange hobbyfotografer kommer før eller siden til det punktet hvor de ønsker å utvide horisonten litt, og ikke bare oppsøke de lokasjonene de ønsker å fotografere. Kanskje man ønsker å eksperimentere litt med både lyssetting og forskjellige motiver, kanskje portretter og familiebilder, eller enda morsommere, konfirmasjons- eller bryllupsbilder.

Hjemmestudio

Hjemmestudio

Riktignok kan disse selvfølgelig også tas utenfor med stort hell, men i vinterhalvåret er det både mørkt og til tider utrivelig å være utendørs, og været kan man som sagt heller ikke alltid herske over. Da er det et studio kommer inn i bildet, hvor man i kontrollerte former kan knipse løs som man lyster, uansett tid på døgnet og helt uavhengig av hva værgudene måtte finne på.

Dessverre er det ikke alle unt å ha hverken plass eller muligheter til å leie plass til et fast studio, men fortvil ikke, for selv for disse er det håp, og med både enkle og rimelige midler, kan man utrette mirakler på selv de minste stedene.

Alt man trenger er en liten smule fantasi, være litt praktisk anlagt, og noen kvadratmeter til rådighet. Er man allerede i gang med et fotoapparat, er noe av det første man må anskaffe seg, med mindre man allerede har gjort det, et stativ av relativt god kvalitet. Et stødig kamera gir gode muligheter til skarpe bilder, noe som begrenser det absolutte kravet til lyssetting. Noe som er alfa og omega i et studio. Dessuten vil et stativ gjøre at det er enkelt å gjøre små justeringer på modellen uten at kameraet kommer ut av stilling, en svært praktisk detalj, ikke minst ved for eksempel produktfotografering. Har man først satt motivet slik man ønsker, kan man likeledes enkelt justere på lys og bakgrunn, uten at man behøver å legge fra seg kameraet og kanskje miste den «perfekte innstilling».

Mange ønsker også muligheten for å ha forskjellige typer bakgrunner, noe som blir riktig fint i de tilfellene man kan finne en som matcher for eksempel tøyet modellen har på seg, eller rett og slett fordi man ønsker en nøytral og diffus bakgrunn som ikke stjeler oppmerksomheten fra hovedmotivet. Eksempelvis blir ikke et konfirmasjonsbilde like fint med et kjøleskap som bakgrunn, som med en ensfarget nøytral blåfarge.

Disse bakgrunnene er å få kjøpt ferdig i forskjellige bredder og lengder, og en hovedregel er at de bør være så brede at de dekker hele modellens bredde i bakgrunnen, og tilsvarende i høyden. De finnes også i alle mulige farger, og da de er laget etter «rullegardinprinsippet», hvilket betyr de kommer på en rull man kan trekke ned og enkelt rulle opp igjen, er det enkelt å skifte dem ut ettersom man prøver seg litt frem. Som regel monteres de i taket eller høyt oppe på en vegg, og man kan velge om man vil ha et feste fastmontert og deretter skifte ut selve duken, eller om man bare vil la dukene henge hele tiden. Selve rullen er ikke helt ulik en rullegardin, både i form og fasong, og tar ikke mye plass når de stues bort for lagring mellom hver gang de brukes.

Ønsker man ikke å legge så veldig mye penger i slike bakgrunner før man vet om dette faktisk er noe man kan tenke seg å fortsette med, kan man fint bruke enten fargede rullegardiner, eller man kan bruke helt alminnelig stoff i forskjellige farger man simpelthen bare ruller opp på et kosteskaft så det ikke krøller eller bretter seg. Store lakner eller duker er også godt egnet til dette, og dessuten kan de brukes til andre ting hvis interessen skulle forsvinne.

Når det gjelder belysning, er det mest vanlige at man enten har et spesielt studiolys, eller dedikerte studioblitzer. Vanlig innendørs belysning kan selvfølgelig også brukes, men som oftest gir ikke dette den fargetemperaturen man ønsker i et fotostudio, og da det trenger å være relativt kraftig, utvikles det også en del varme.

Da anbefales det heller at man investerer i et sett med rimelige studioblitzer man kan montere i taket, to pleier å holde, og det behøver ikke være av den types som krever store paraplyer for å spre lyset. Hvite vegger kan gjøre samme nytten, og her er det bare å eksperimentere litt med plasseringen. En del eksterne blitzer kan også monteres på separate blitzsko, som igjen kan monteres på enten et stativ som hentes frem ved behov, eller man kan få små veggfester man simpelthen bare skrur fast enten i taket eller på veggen. Så pakker man enkelt og greit ut blitzene ved behov, og ned igjen når man er ferdig. Mange velger også å kombinere med både veggmonterte blitzer og en eller flere på stativ for fleksibiliteten sin skyld, og stativene man bruker til dette behøver ikke være særlig kostbare. De skal bare holde en blitz, og disse hverken veier særlig mye eller beveger på seg når de brukes.

Når alt dette er på plass, trenger man bare noen enkle rekvisitter til å krydre fotograferingen litt, og her kan noe så enkelt som noen enkle møbler gjøre nytte. For eksempel kan en stol hurtig skifte både stil og utseende ved enten å skifte putene i den, eller man kan ha et par pledd man danderer etter hvilke behov man har og hvilke farger man ønsker å kombinere.

Det er dumt å ha grønne møbler foran en grønn bakgrunn, og så dukker kanskje den du skal fotografere opp i enten grønn dress eller kjole også. Da er det praktisk å hurtig og enkelt kunne skifte enten tøyet, eller fargene i studioet.
Et slikt lite hjemmestudio får plass stort sett over alt, og det er heller ikke særlig skjemmende å ha stående fremme. Innreder man for eksempel stuen rundt «studiostilen», kan det bli både fint og svært så annerledes, og gir alltid grobunn for innledning av samtaler om en fin og interessant hobby.

Ønsker man derimot ikke å ha utstyret stående fremme til almenn beskuelse, er det både hurtig og enkelt å pakke sammen igjen etter bruk, og det tar svært liten plass hvor man enn måtte ønske å lagre det. Alt får plass i et hjørne i et klesskap, og pakker man det hele ned i noen rimelige oppbevaringsbokser, har man også et fint portabelt fotostudio man kan ta med seg, hvis det skulle bli behov for det.

Det er stengt for kommentarer.